Groeien, meer klanten, meer omzet; maar vooral nog meer doen wat jou écht gelukkig maakt. Dat is wat jij als ambitieuze ondernemer wil. Veel ondernemers zijn vooral bezig met hoe ze meer externe communicatiemiddelen (social media, nieuwsbrief, website, blogs) kunnen inzetten om te groeien. Natuurlijk is dat een erg belangrijk onderdeel om je boodschap over te brengen en je doelgroep te bereiken. Maar wat vaak vergeten wordt, is dat de interne organisatie en de interne communicatie hele belangrijke onderdelen zijn om duurzaam te kunnen groeien. Daarom vertel ik je hieronder meer over de kracht van een sterke interne organisatie.  

1. Vanuit welzijn naar groei

Het start allemaal van binnenuit. Dat geldt voor jou als mens, maar ook voor iedere onderneming. Als het niet goed gaat met jou, dan kun je niet groeien. Intern moet daarvoor eerst het een en ander worden opgelost. Hetzelfde geldt voor bedrijven; je kunt niet duurzaam groeien als je geen of weinig aandacht besteedt aan de interne organisatie. Vanuit welzijn kun je pas écht groeien, dat is waar ik in geloof en je graag bij help. 

2. Connectie met leiderschap

Het betrekken van je medewerkers bij de organisatie is één van de belangrijkste dingen die je als werkgever kunt doen. Als werknemers zich betrokken voelen en het gevoel hebben dat ze onderdeel zijn van de organisatie, voelen ze zich gewaardeerd. Dit maakt het veel eenvoudiger om een organisatie in een bepaalde richting te sturen. Dat wat jij wilt uitstralen, moet voelbaar zijn bij je medewerkers. Als dit niet door iedereen uitgedragen wordt of er heerst een gespannen bureaucratische bedrijfscultuur, dan heeft dat op zijn tijd invloed op de mate waarin je groeit en op de soort klanten die jij aantrekt. 

3. Jouw medewerkers, zijn jouw ambassadeurs 

Alles wat je aandacht geeft groeit. Dit geldt ook voor de interne organisatie. Besteed je als werkgever veel tijd, liefde en energie in dit interne stuk, dan zal dit ook zijn vruchten afwerpen. Medewerkers voelen zich betrokken, gehoord en gemotiveerd. Zij gaan positief over hun werk praten en worden ambassadeurs van de organisatie. 

Daarnaast wordt het verhaal en de beleving van je organisatie ook veel meer voelbaar voor je klanten op alle contactmomenten die ze hebben. Want als jouw medewerkers echt achter je organisatie staan en uitstralen wat jij uit wilt stralen, dan komt deze boodschap ook over op alle contactmomenten die ze hebben met de klanten. Wat resulteert in tevreden klanten. Klanten kiezen voor jou, omdat jij een bepaalde dienst/product aanbiedt, maar ook omdat je een bepaald gevoel en beleving verkoopt. Dit gevoel en deze beleving willen deze klant voelen in alle contactmomenten. Medewerkers spelen daarbij een cruciale rol. 

Medewerkers én klanten als ambassadeurs van jouw organisatie, dat is voor een ondernemer de mooiste manier van reclame die je maar kunt wensen!

Interne communicatie 

Om een sterke interne organisatie te creëren, is het belangrijk dat je gebruik maakt van een interne communicatiestrategie:

  • Wat is je interne doel?
  • Wat is je strategie?
  • Welke middelen ga je inzetten om dat te kunnen bereiken? 

Denk daarbij aan het opzetten van intranet, wekelijkse gezamenlijke evaluatie momenten, personeelsbijeenkomsten, een intern magazine, een interne campagne, social media groepen etc. Allerlei middelen om de betrokkenheid van je medewerkers te vergroten, om een open en eerlijke bedrijfscultuur te creëren en om medewerkers ambassadeurs te maken van je organisatie.  

First in, then out 

Zoals ik hierboven al aangaf geloof ik in welzijn naar groei. Eerst zorgen dat je intern goed functioneert, om vervolgens extern te kunnen groeien. Extern winnen = Intern beginnen. First in, then out. 

Hoe is het met het welzijn van jouw organisatie? 

Lara Janssen

About Lara Janssen

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.