Zonder klanten, vaak geen business. Klanten zijn essentieel voor een onderneming. Maar met welke strategie kom je het beste aan nieuwe klanten? Vooral nu we in de coronacrisis zitten en veel bedrijven hun klanten zijn kwijt geraakt. Hoe krijg je meer klanten? In deze blog geef ik je 5 tips!

Tip 1: Personal branding

Maak gebruik van je eigen persoonlijkheid. Jouw persoonlijkheid onderscheidt je van andere spelers in het veld. Daarnaast is er veel meer een gunfactor aanwezig als men kan zien wat voor een persoon er bij het bedrijf/merk hoort. Deze gunfactor zorgt ervoor dan men eerder voor jou kiest. Personal branding is in bijna alle branches goed toe te passen. Laat zien wie jij bent, wat jouw hobby’s zijn, wat jouw ondernemersdoelen zijn etc. Dit kan alleen jij doen, maar dit kun je ook met een geheel team doen. Zorg dat je merk een persoonlijkheid krijgt.

Tip 2: Storytelling

Verkoopgerichte posts op sociale media zie je veel voorbij komen. Niet zo erg, maar zet het niet als enige strategie in. Maak gebruik van storytelling. Neem je doelgroep mee op reis in jouw organisatie; kijkjes achter de schermen, korte verhaaltjes. Betrek de mensen bij je bedrijf. Dit geeft ook vele leukere content om te volgen. Een bedrijf dat alleen maar verkoopgerichte posts plaatst, is voor velen niet de moeite waard om te volgen en loopt dus nieuwe klanten en omzet mis.

Tip 3. Meerdere kanalen

Alles of niets. Dat zie je vaak terug bij veel bedrijven als het gaat om de inzet van marketing. Marketing en communicatie activiteiten worden er dan een beetje bij gedaan. Er wordt niet goed gekeken welke marketingmiddelen écht effectief zijn; met welke kanalen bereik je het beste jouw doelgroep? En met combinatie van kanalen blijf je in de top of mind van je doelgroep? Belangrijke vragen om een antwoord op te hebben. Want met de juiste combinatie van enkele marketingkanalen, bereik je het meeste.

Weet jij welke marketingkanalen voor jou het effectiefst zijn? 

Tip 4: Emailmarketing

Stuur niet zomaar maandelijks een email naar je klanten, omdat je denkt dat dat moet. Een goed over na gedachte email, kan veel bereiken. Wat wil jij vertellen aan je doelgroep? En wat is dat beetje extra dat jij ze maandelijks kunt sturen? Het moet een verlengstuk zijn van je content, waarin je extra waarde, kennis en inspiratie kunt delen. Ook hier kun je personal branding en storytelling goed terug laten komen. Je kunt een band opbouwen met je lezers. Zorg dat de mensen uitkijken om je nieuwsbrief te ontvangen, omdat je waardevolle content deelt. Daarnaast leren deze ontvangers jou nog beter kennen, waardoor de gunfactor ook hier toeneemt en ze sneller geneigd zijn iets van je te kopen.

Tip 5: Onderhoud relaties met klanten

Eén van de belangrijkste tips die ik kan geven is: onderhoud relaties met klanten. Dit wordt vaak onderschat. Een sterke relatie met je klanten, kan jou verder helpen aan nieuwe klanten. Zorg dat je een groepje enthousiaste klanten altijd warm houdt. Met een positieve word-of-mouth heb je binnen no time weer een nieuwe klant erbij.

Daarnaast is het ook veel makkelijker om te verkopen aan mensen die al eerder iets bij je gekocht hebben.

Wat doe jij om de relatie met klanten warm te houden?

Dat waren de 5 tips! Hopelijk heb je er wat aan. Heb je hulp nodig bij een of meer van de bovenstaande punten? Om je bedrijf te laten groeien op een natuurlijke manier. Op een manier die bij jou past met klanten die bij jou passen.

Ik help je graag verder

Lara Janssen

About Lara Janssen

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.