Skip to main content

Het is 2018. Wat gaat 2018 ons allemaal brengen op het gebied van (online) marketing en communicatie. Peter van Het Nieuwe Buro  interviewt Lara van LaraDeelt over de huidige en komende communicatietrends.
Peter: Wat zijn trends en ontwikkelingen voor 2018 op het gebied van sociale media?

Lara: Het is belangrijk om in te spelen op de ontwikkelingen van sociale media. Wat zijn de laatste sociale media cijfers over het gebruik in Nederland. Welke sociale media kanalen worden er nu actief gebruikt? Wat zijn de stijgers en wat zijn de dalers. Newcom voert al sinds 2010 het grootste onderzoek van Nederland uit naar het gebruik van Social Media. Ook dit jaar deden ze dat weer en dat geeft ons weer interessante resultaten. Resultaten die we mee moeten nemen in onze socialemedia- strategie.

Peter: Kun je mij wat interessante resultaten uit dit onderzoek geven?

Lara: Het onderzoek van Newcom vertelt ons dat WhatsApp nog steeds het meest gebruikte sociale medium in Nederland is. Momenteel gebruiken 11,5 miljoen Nederlanders dit medium dagelijks. Ook Facebook Messenger wordt veel gebruikt door Nederlanders. Dit sociale medium wordt dagelijks door 10,8 miljoen Nederlanders gebruikt.

De sociale media platformen die een flinke groei hebben gemaakt zijn Youtube en Instagram. Dit laat meteen zien dat de populariteit van beeld (foto’s en video’s) erg toeneemt:

  • 2,2 miljoen Nederlanders gebruiken YouTube dagelijks. Dat is 29% meer dan vorige jaar.
  • 4,1 miljoen Nederlanders maken gebruik van Instagram. Dat is 40% meer dan vorig jaar.

Peter: En wat zijn de ontwikkelingen voor Facebook?
Lara: Facebook is nog steeds een veel gebruikt social media kanaal in Nederland. Wel zien we dat het gebruik onder jongeren flink is afgenomen. In de leeftijdscategorie 15 t/m 19 jaar is een daling te zien van 68% naar 43%.

Peter: Verder nog opvallende sociale media ontwikkelingen?
Lara: Ja, wat opvallend is, is dat het gebruik van Twitter naar lange tijd weer toeneemt. De afgelopen 3 jaar was er spraken van een negatieve groei. Momenteel telt Twitter in Nederland 2,8 miljoen actieve gebruikers. Dat is een groei van 8% ten opzichte van vorig jaar.

Het belangrijkste wat we kunnen zeggen na het lezen van dit onderzoek is dat jongeren minder actief zijn op Facebook en onder deze groep Instagram en Snapchat populairder is geworden. Ook het social medium Youtube wordt door deze groep erg actief gebruikt.

Onder jongeren neemt het gebruik van Facebook af, maar in de leeftijdscategorie 20 jaar en ouder heeft Facebook nog steeds een erg sterke positie. Daarnaast is WhatsApp een meest gebruike sociaal medium in alle leeftijdscategorieën en neemt het gebruik van Instagram in alle leeftijden toe.

Peter: interessante resultaten! Wat zijn andere belangrijke communicatietrends waar we in 2018 iets mee moeten gaan doen?
Lara: Kijkend naar de sociale media resultaten, zien we dat de platformen waar beeld (foto & video) veel gebruikt worden erg populair zijn. Het gebruiken van beeld en vooral het maken van video’s is een belangrijke communicatietrend voor 2018. Ook vloggen wordt steeds populairder voor bedrijven. Laat bijvoorbeeld je collega’s vlogs maken.

Daarnaast is de grootste uitdaging voor bedrijven om in te spelen op de trend personalisatie. Er is vandaag de dag ongelofelijk veel content online aanwezig. Dat zijn veel prikkels voor de consument. Een overload aan prikkels betekent dat de content niet meer aankomt bij de consument. Dus de vraag die jij jezelf moet stellen is: ‘Hoe kan ik de aandacht van mijn doelgroep trekken en vasthouden?

Dat zal onder andere zijn met gepersonaliseerde content. Door de hoeveelheid data die je tegenwoordig van je doelgroep kunt verzamelen, kun je goede gepersonaliseerde campagnes maken.

We zien ook dat WhatsApp en Facebook Messenger een van de meest gebruikte sociale media kanalen zijn. Op het gebied van klantencontact is dit een belangrijke trend. Direct klantencontact wordt belangrijker. Waarin de consument voorheen zich vaak in het openbaar uitte op diverse sociale media, zien we steeds vaker dat de klant liever een-op-een contact heeft met het bedrijf.

Peter: En het gebruik van Chatbots?
Lara: Ja zeker! Dat is ook een interessante ontwikkeling die we in 2018 steeds vaker terug gaan zien bij bedrijven.

Tot slot zijn er nog 3 ontwikkelingen die belangrijk zijn:

  • Het gebruik van Ehemeral content.  Dit staat voor content die verdwijnt nadat het bekeken is of na maximaal 24 uur. Denk daarbij aan SnapChat, Instagram stories en Facebook Stories. Deze verhalen worden massaal en actief bekeken. Ook omdat de gebruiker eerst zelf op de storie moet klikken.
  • Met alleen online communicatie kom je er niet. Het is de kracht van online EN offline samen. Het is een uitdaging om online en offline + op een zo gepersonaliseerde manier met elkaar te combineren.
  • Op 25 mei 2018 gaat de nieuwe Europese privacy regeling in. Vanaf deze dag gelden er in alle EU-landen nieuwe regeles voor het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens. Wat betekent GDPR of AVG voor jouw organisatie? Zoek het op en zorg dat je goed bent voorbereid!

Dat waren tot zover de belangrijkste trends en ontwikkelingen voor 2018.

Peter: Fijn Lara, nu hebben we een goed beeld waar we allemaal rekening mee moeten houden.

Lara Janssen

Leave a Reply

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.