Skip to main content

Lara: Wat maakt design voor jou zo bijzonder?
Peter: Design en bezig zijn met ontwerpen geven mij het ultieme gevoel van vrijheid. Is er een probleem met de identiteit van een bedrijf of  heeft een bedrijf moeite met het product of dienst goed en onderscheidend in de markt te zetten? Om daar middels een goed design/concept invulling aan te mogen geven vind ik heel bijzonder. Een collega ontwerper die voor hetzelfde probleem een briefing ontvangt, bedenkt toch een andere oplossing. Dat maakt ontwerpen zo uniek. Of het nu gaat om een lamp, een logo, een huis of een auto.

Dutch Design Week heeft dit jaar gekozen voor het thema “Stretch”. De wereld van vandaag is complex en er liggen nieuwe grote uitdagingen. Ontwerpers hebben innovatieve oplossingen voor de toekomst. Dutch Design is in die zin yoga voor de hersenen. Door de geest te stretchen ontstaat ruimte om te innoveren. Om te veranderen van richting, van werkwijze, van omgeving en van visie op de wereld.
Bijzonder om daar deel vanuit te mogen maken. En nog elke dag effectieve ontwerpen te mogen maken. Creativiteit is natuurlijk geen doel op zich. Het is een middel om te komen tot.

‘Design en bezig zijn met ontwerpen geven mij het ultieme gevoel van vrijheid’

 

Lara: Wie is je favoriete ontwerper?
Peter: Dat is niet echt één ontwerper. Ik ben opgegroeid met o.a. Studio Dumber, Total Design (daar heb ik ook nog een korte periode gewerkt) waar mensen als Wim Crouwel, Juriaan Schrofer en Ben Bos een nieuwe manier van design etaleerde. Het ging daarbij vooral om helderheid en functionaliteit. Zij hebben mij altijd geweldig geïnspireerd. Daarnaast is Willem Sandberg iemand die ik altijd zeer heb bewonderd. Hij was in de jaren vijftig niet alleen directeur van het Stedelijk Museum in Amsterdam, maar gaf ook het museum met zijn visie een geheel eigen gezicht. Ontwierp de tentoonstellingen, catalogie en huisstijl van het museum. Maar ook Paul Mijksenaar, was ook werkzaam bij Total Design, heeft mooie dingen ontwikkeld met name op het gebied van bewegwijzering en bebording. O.a. voor Schiphol, maar ook wereldwijd. En creative director Marina Willer van Pentagram en voorheen Wolff Olins volg ik. Maar ook bijvoorbeeld een jong bureau als Vruchtvlees vind ik heel interessant.

Lara: Van welk soort design ben jij een groot liefhebber en waarom?
Peter: Ik ben wat dat betreft heel breed geïnteresseerd en ook breed opgevoed aan de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem. Zowel 3D design, fashion als grafisch ontwerp en architectuur. Natuurlijk ben ik van huis uit grafisch ontwerper en heb van daaruit veel belangstelling voor grafisch ontwerp, corporate identity en concepting. Hoe vertel je je verhaal als bedrijf? Daar gaat het om.

‘Dutch Design is in die zin yoga voor de hersenen. Door de geest te stretchen ontstaat ruimte om te innoveren.’

 

Lara: De Dutch Design Week (DDW) komt eraan. Wat in dit event spreekt je zo aan?
Peter: Nou juist ook dat DDW zo breed inzet. De organisatie verwacht dit jaar 2500 deelnemers, die verspreidt over 100 locaties werk en concepten presenteren. In september is het complete programma bekend. De eerste onderdelen staan inmiddels online. Hoogtepunten zijn de Graduation Show van Design Academy Eindhoven, de uitreiking van de jaarlijkse Dutch Design Awards en Dutch Invertuals. Ook het Van Abbemuseum, Kazerne, MU, Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Piet Hein Eek, Sectie-C, TAC en Yksi organiseren dit jaar weer tentoonstellingen. Het Klokgebouw (onder artdirectorschap van Overtreders W) biedt dit jaar onder meer plaats aan Mind the Step van de Technische Universiteit Eindhoven, Delft en Twente.

Lara: Welke exposities mogen we niet missen op dit event?
Peter: Wat mij aanspreekt is bijvoorbeeld Zilver G’Oud expositie georganiseerd door Vitalis woonzorg groep. Zilver G`Oud laat zien dat social design onmisbaar is in de design wereld. DDW gaat allang niet meer over het ontwerpen van mooie tafels, stoelen of een prachtig jurkje.
Design draait steeds meer om de kwaliteit van leven. Het gaat om ontmoeting tussen design en milieu, en zorg of mobiliteit maar vooral om mensen.

Maar ook The Embassy of Food, expositie en (publieks)programma over de toekomst van voedsel maar ook het werk van ontwerper Piet Hein Eek. Er is zoveel te halen!

Lara Janssen

Leave a Reply

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.